منتدى راجعون الى الله
اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى راجعون الى الله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل
النيابة العامة والنيابة الادارية ومجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة موضوعات متجددة تجدها بمصداقية فقط على منتدى راجعون الى الله ....
تابعوا معانا يوميات حنفى وحمديه والناس الموئعتيه فقط وحصريا بقسم القصص والمواعظ بمنتدانا منتدى راجعون الى الله
بمناسبة اقتراب شهر رمضان الكريم اعاده الله علينا وعليكم باليمن والخير والبركات ندعوكم لزيارة قسم (رياض الجنه الرمضانى )بمنتدانا لمتابعة كل ماهو مفيد وجديد فى الشهر الكريم
عايز تتابع وتعرف كل حاجه عن علماء بتحبهم ومفكرين وشيوخ اجلاء بتتمنى تكون زيهم تابع معانا فى منتدانا بقسم المفكرين والعلماء وسوف تجد كل ماتتمنى ان تعرفه عن مشايخنا وعلمائنا ومفكرينا
عندك موهبة الكتابه ؟؟؟عايز تقول رأيك ونفسك تبقا صحفى والكل يقرا مقالاتك ؟؟؟؟نورنا فى جريدة منتدانا منتدى راجعون الى الله (مقالات الاعضاء وبس)

اعلان النيابة العامة دفعة2010

mohamed bahy
elham salah
الفقير لله
omega5
emo hassan
أحمد الأنصارى
فارس القانون
علاء الدين
افندينا
$..عميد الخريجين..$
الديلر
تيمور
ahmedbadr
basel_85
ISLAMMAGDY
mostafa_mostafa
أحمد م. أبوزيد
wait me
pogar
محمدالعجمى
المدير العام
mo7amed™
omega5_1988
مصطفى جمعه سيد العدوي
mido aser2
masay
thelord7410
أحمد المنوفى
memo dream
aly2020
خالد كامل
hitmanamr
spy
mahmoud kamal
بكر خطاب
besooo_2007
silent.dodo
الثعلب العربى
42 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
thelord7410

راجع يحاول
راجع يحاول

الساغة الأن :
الاقامة : مصر

اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty22nd ديسمبر 2010, 1:57 am

اولا : شكرا جدا لسرعة الاجابة عن استفساري الاول ... وفعلا مجهود يستحق الاهتمام والإشادة
ثانيا : كنت أود فقط الاستفسار عن بعض النقاط وهي
1- جدي الصحيح (والد أبي ) متوفي منذ 30 عاما فماذا اكتب في الملف في البيانات المطلوبة عنه وأين اكتب كلمة متوفي وكيف اتعامل مع خانات المهنة الحالية والسابقة وغيرها ....
2- بالنسبة لبطاقة الحيازة وسندات الممتلكات هل هي ضرورية بحيث ترجح كفة المرشح أم أنها كمالية وليس لها فاعلية مؤثرة ؟
3- جدي غير الصحيح (والد أمي ) يتقاضي معاش لكنه لم يكن يعمل ولديه ملكية زراعية كبيرة فإذا قمت بكتابة عدد الأفدنة التي يمتلكها فهل من الضروري إرفاق سندات الملكية الخاصة بها مع الملف أو يكتفى بكتابة أملاكه فقط ؟ وهل أقوم بذكر أملاكه أم لا ؟
4- المنزل الذي اعيش فيه هو منزل كبير تبلغ مساحته 500 متر وهو موروث لوالدي من جد جده ومن الصعب الحصول علي أي أوراق تفيد ملكيته فهل أكتفي بكتابه انه تمليك أم أنها تحتاج الي الاثبات ؟
5-يعمل والدي مدرسا بأحد المعاهد الأزهرية وهو حاصل علي دبلوم المعلمين الازهري بينما تعمل والدتي مدرسة بمدرسة ابتدائية وأيضا مدرسة بمعهد الخط العربي علما بأنها حاصلة علي دبلوم تجارة وبعد ذلك دبلوم التخصص والتذهيب في الخطوط العربية فهل موقفي من هذه الناحية ضعيف ومهتز نظرا لعدم حصول الوالدين علي مؤهل عالي ام ان الوظيفة تكفي
6- بالنسبة للأراضي الزراعية هل من الضروري بطاقة الحيازة الزراعية أم ان عقد ابتدائي يفي بالغرض
7- أخوالي الستة يحملون اقامة دولة اليونان ويذهبون الي أثينا ويجيئون الي مصر مرات كثيرة كل عام فماذا أكتب في خانة (محل الاقامة)
وأخيرا أسف جدا للتطويل وجعله الله في ميزان حسناتكم ووفقكم وغفر ذنوبكم ... أأأأمين
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :
الاقامة : ارض الكنانة

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty22nd ديسمبر 2010, 12:56 pm

[quote="hitmanamr"][quote="الثعلب العربى"]
mido aser2 كتب:

تانى حاجة بالنسبة لجدى(والد الام) كان اعمال حرة وكدة ودلوقتى معاش علشان كان بيدفع تامينات بس المعاش ضعيف شوية 200 جنيه ممكن اكتب دخله 600 خصوصا ان دخله فعلا كدة واكتر لان بالاضافة للمعاش فيه عوائد شهادات بنك بتخرجله ده غير بتجيله شهرية من اخواته ( ولا هو لازم اللى موجود فى المعاش ولا ايه)

ما العمل لو كان بدل والد الام هو الاب

لو سؤالك انه مكانة والد الاب يبقى نفس الاجابة .
اما لو سؤالك انه الاب نفسة يبقى لازم يتكتب الدخل بالتفصيل ودخلة الشهرى.
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty22nd ديسمبر 2010, 1:06 pm

thelord7410 كتب:
اولا : شكرا جدا لسرعة الاجابة عن استفساري الاول ... وفعلا مجهود يستحق الاهتمام والإشادة
ثانيا : كنت أود فقط الاستفسار عن بعض النقاط وهي
1- جدي الصحيح (والد أبي ) متوفي منذ 30 عاما فماذا اكتب في الملف في البيانات المطلوبة عنه وأين اكتب كلمة متوفي وكيف اتعامل مع خانات المهنة الحالية والسابقة وغيرها ....
2- بالنسبة لبطاقة الحيازة وسندات الممتلكات هل هي ضرورية بحيث ترجح كفة المرشح أم أنها كمالية وليس لها فاعلية مؤثرة ؟
3- جدي غير الصحيح (والد أمي ) يتقاضي معاش لكنه لم يكن يعمل ولديه ملكية زراعية كبيرة فإذا قمت بكتابة عدد الأفدنة التي يمتلكها فهل من الضروري إرفاق سندات الملكية الخاصة بها مع الملف أو يكتفى بكتابة أملاكه فقط ؟ وهل أقوم بذكر أملاكه أم لا ؟
4- المنزل الذي اعيش فيه هو منزل كبير تبلغ مساحته 500 متر وهو موروث لوالدي من جد جده ومن الصعب الحصول علي أي أوراق تفيد ملكيته فهل أكتفي بكتابه انه تمليك أم أنها تحتاج الي الاثبات ؟
5-يعمل والدي مدرسا بأحد المعاهد الأزهرية وهو حاصل علي دبلوم المعلمين الازهري بينما تعمل والدتي مدرسة بمدرسة ابتدائية وأيضا مدرسة بمعهد الخط العربي علما بأنها حاصلة علي دبلوم تجارة وبعد ذلك دبلوم التخصص والتذهيب في الخطوط العربية فهل موقفي من هذه الناحية ضعيف ومهتز نظرا لعدم حصول الوالدين علي مؤهل عالي ام ان الوظيفة تكفي
6- بالنسبة للأراضي الزراعية هل من الضروري بطاقة الحيازة الزراعية أم ان عقد ابتدائي يفي بالغرض
7- أخوالي الستة يحملون اقامة دولة اليونان ويذهبون الي أثينا ويجيئون الي مصر مرات كثيرة كل عام فماذا أكتب في خانة (محل الاقامة)
وأخيرا أسف جدا للتطويل وجعله الله في ميزان حسناتكم ووفقكم وغفر ذنوبكم ... أأأأمين

تحت امرك دائما وربنا يوفقكك يارب.
بالنسبة للأستفسارات
1_ اكتب جنب تاريخ الميلاد كلمة متوفى فى قوسين . مثل 1/1/2010 ((متوفى)) , واكتب المهنه عادى واكتب جنبها سابقا لانه مات . مثل موظف سابقا او موظف معاش سابقا.

2_ بطاقة الحيازة تعتبر من اهم الاشياء فى الملف واساسية جدا فى الوضع الاجتماعى والمالى.

3_ قول الاملاك واكتبها وليس ملزم انك تجيب ورق بيها وترفقة بالملف وللكن فى التحريات ممكن يقولوا هات سند ملكية ((( دا لو مش معاك واسطة فى التحريات او الظابط غلس))), والملكية الكبيرة دى هتعزز موقفك.

4_ الاثبات هنا هيكون ان والدك بيدفع العوايد عن البيت وانه ورثة فأكتب انه ملكة ووممكن تضيف انه ملكة عن طريق الورث وهذا افضل مثل (( عقار يبلغ حوالى 500 متر الت ملكيتة للوالد عن طريق الارث)).

5_ موقفك جيدا جدا خصوصا ان مراكزهم جيدة و لن يؤثر شهادة الدبلوم فى شيىء بأذن الله حتى فى التصفية بأذن الله مش هتاثر نظرا لعمل الوالدين وظائف جيدة.

6_ عقد او حيازة المهم اى شىء يثبت ملكية .
7_ لو ليهم بيوت وعناوين هنا فى مصر يبقى اكتب مصر اما لو لو ملهمش حاجة هنا خالص يبقى اكتب اليونان .
ربنا معاك ويوفقكك وبأذن الله زى النهاردة تكون بتعمل الطبى بتاعك او بتستعد له
مصطفى جمعه سيد العدوي

راجع جديد
راجع جديد

الساغة الأن :
الاقامة : محافظة قنا

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty22nd ديسمبر 2010, 1:29 pm

يا جماعه انا سمعت ان اعلان الجهاز المركزي للمحاسبات نزل ............صح الكلام دا ولا غلط
mido aser2

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :
الاقامة : egypt

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty22nd ديسمبر 2010, 11:13 pm

الثعلب العربى كتب:
mido aser2 كتب:
حضرتك احنا عندنا غير الشقة اللى قاعدين فيها عقار مبنى على ارض (دخلت الحيز العمرانى قريب من سنة كدة) يعنى مش معانا غير عقد صحة التوقيع اللى مكتوب ان الارض زراعية ومساحتها وكدة واحنا كتبنا فى الممتلكات عقار ومساحته فهل نرفق صورة عقد الارض بتاعته دى عادى وهما هيفهمو خصوصا انكوا قولتوا ماتكتبوش حاجة فى الملاحظات(مع انى هكتب حاجة واحدة بس لصالحى ان والدتى هتحصل على المؤهل العالى فى بداية السنة القادمة ومرفق افادة بكدة)
ياريت ضرورى تجاوبو على حكاية العقار ده خصوصا ان مفيش على الارض اى مشاكل وداخلة كاردون وقريب جدا باذن الله العدادات وكله بيتظبط فيها(وهل المجموع 77 ونص فى المية يشفع عن امتلاك ممتلكات بالحجم الكبير خصوصا ان مراكز الوالدين فى العمل كويسة وسمعتهم الوظيفية واليومية اكثر من رائعة)

تانى حاجة بالنسبة لجدى(والد الام) كان اعمال حرة وكدة ودلوقتى معاش علشان كان بيدفع تامينات بس المعاش ضعيف شوية 200 جنيه ممكن اكتب دخله 600 خصوصا ان دخله فعلا كدة واكتر لان بالاضافة للمعاش فيه عوائد شهادات بنك بتخرجله ده غير بتجيله شهرية من اخواته ( ولا هو لازم اللى موجود فى المعاش ولا ايه)

واخر حاجة هل ممكن يتحروا عن ابن عم الجدة(والدة الاب) ولا لا

واسف على التطويل
ومع تمنياتى لكم بدوام النجاح والتوفيق

تحياتى لك اخى واتمنالك التوفيق
اولا: ارفقها وهما هيفهموا ولو حبيت تكتبها فى الملاحظات مفيش مشكلة لان كدا كدا هما هيحتاجوا الى التركيز فيها جيدا وياريت لو عندك اى ورقة تؤكد انها دخلت العمران ياريت ترفقها ايضا.
ثانيا:بالنسبة لوالد الام اكتب ممتلكاتة و مهنته ولا اعتقد ان فى الملف طالبين دخله.
ثالثا: بالنسبة لابن عم الجدة فدا بعيد اوى ومش فى الملف ولن يتم التحرى عنه.
رابعا: بالنسبة لكتابة الوالدة فى الملاحظات انا لا انصح بذلك لان من اعمال التصفية يتم احيانا اخذ تعليم الوالدة فى الاعتبار ولكن ان كتبتها فلا تندم وبأذن الله مفيش مشاكل.اصل الملاحظات بيتم التدقيق فيها اوى اوى اوى اوى اوى
خامسا: بالنسبة للمجموع 77.5% فهو مجموع له احترامة اثناء التصفية ولكن ليس بالمجموع فقط يتم التعيين.
سادسا: بالنسبة لعمل الوالدين: عملهم يؤثر كثيرا جدااااااااا فى موقفك وهتلاقى الراجل فى مقابلة التفتيش بيراجع معاك وهيركز اوى فى عملهم وعمل اخواتك ايضا .

ياباشا ده تعب كبير ولله والف شكر على ردك واهتمامك
بخصوص الوالدة ماهى كدة كدة التصفية لو حصلت بالمؤهلات هيشوفوا مؤهلها فى بياناتها فاانا الاحسن ليا اكتبها فى الملاحظات ورافق افادة من كليتها بموادها ونجاحها فى المواد كلها وفاضل 3 مواد بس اللى هما بتوع اخر ترم المشكلة بقى لما اقول المستشار الكلام ده وبعد مااجيب شهادتها ان شاء الله البيان هيتعدل ازاى فى الملف وانا كاتب مؤهلها دبلوم تجارة ومفيش مكان للتعديل يعنى هيشطبوا هما ولا هينفضوا ولا ايه

وبخصوص اخويا هو محاسب برة بس خلال الايام دى بينهى معاهم ومش عايز يستمر انا كتبته محاسب فهل دى فيها حاجة فى التحريات خصوصا ان وقت تحرير الملف هو كدة فعلا وهل ملزم بتعديل وظيفته عند تغيرها او تركها ولا لا ومحل اقامته اكتبها على مكانه اللى برة ولا على بيتنا

وبخصوص العقد انا قررت خلاص مش هرفق حاجة مادام التحريات كدة كدة هتجيب اصل كل حاجة ومادام المطلوب هو سندات الاراضى الزراعية مش المنازل والعقارات وده بالنص على مافهمته وكمان فيه ناس كتير فاهمه كدة
والف شكر كمان مرة وربنا يجزيك خير باللى بتعمله فى المنتدى
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty23rd ديسمبر 2010, 2:32 am

الاخ الفاضل mido aser2
العفو يا باشا واتمنالك التوفيق.
الملف دا ليس له قيمة الا للتعين اصلا وطبيعى يحدث تغيرات فى اجزاء منه ولكن لا يتم اضافتها وعادى.
وبالنسبة لدراسة الوالدة فانا لا احبذ كتابة شيىء فى الملاحظات لانهم هيدققوا اوى وممكن الملاحظة تنقلب عليك وتكون ضرر ليك.
بالنسبة للتصفية فلو بصوا لمؤهل الوالدة بيكون تلكيكة علشان يطلعوك برا و انت تقديرك بسم الله ما شاء الله تقدير كويس جداااا وبأذن الله محدش هيبص لمؤهل الوالدة.كما ان التصفية بخصوص مؤهل الوالدة تحدث فى اضيق اضيق الحدود.

بالنسبة لاخوك فالعبرة بوقت الملف وانه محاسب فقط , ومكان اقامتة اكتبة بيتك وخلاص محدش بيبص للكلام دا وفى النحريات امين الشرطة هيقولك تحب اكتب اية يا باشا.

بالنسبة للأملاك فيفضل كتابة كل شىء وارفاق العقود الثابتة لذلك واهى نسخة من ضمن الاوارق الكتييييييييييير الى هتصورها للتحريات والهيئات الاخرى كما ان فى الملف يدل انك تكتب ما هو املاك للاسرة ويفضل الدليل على ذلك وهو اضافة العقود او ارفاق السندات الدالة على الملكية.
omega5_1988

راجع يحاول
راجع يحاول

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty23rd ديسمبر 2010, 11:58 am

لو سمحتم انا عندي خيلان وخالت كتار اخوات امي من الأب وصعب اني اجيب بياناتهم خصوصاً ان فيهم الي مسافر والي مات فهل ينفع اكتب بس خيلاني وخلاتي اخوات امي من الأب والأم الي انا اعرفهم ولا لازم اكتب الكل ولو حصل وكتبتهم بس يجري ايه؟
أرجوا الأفادة
وشكرا
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty23rd ديسمبر 2010, 2:08 pm

omega5_1988 كتب:
لو سمحتم انا عندي خيلان وخالت كتار اخوات امي من الأب وصعب اني اجيب بياناتهم خصوصاً ان فيهم الي مسافر والي مات فهل ينفع اكتب بس خيلاني وخلاتي اخوات امي من الأب والأم الي انا اعرفهم ولا لازم اكتب الكل ولو حصل وكتبتهم بس يجري ايه؟
أرجوا الأفادة
وشكرا

لازم تكتب الكل .لو مكتبتش وطلع فى التحريات حاجة وحشة عليهم يبقى تنسى التعيين نهائيا اما لو مطلعش حاجة عليهم يبقى ممكن المجلس يقول ان مفيش علاقات ويفوتها بس دا صعب جدااااااا ومحتاج واسطة .
انصحك بالتوجة الى السجل المدنى ومحاولة معرفة كل شىء عنهم واسال الوالد والوالدة اكيد عندهم معلومات.
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty23rd ديسمبر 2010, 2:14 pm

مصطفى جمعه سيد العدوي كتب:
يا جماعه انا سمعت ان اعلان الجهاز المركزي للمحاسبات نزل ............صح الكلام دا ولا غلط

لدفعة 2010 لسة منزلش
الى نزل هو مطلوب ليسانس حقوق أو ليسانس شريعة و قانون دفعات أعوام 2006 ، 2007 ، 2008 ، 2009 بتقدير تراكمى لا يقل عن جيد جدا و بمجموع درجات لا تقل نسبته عن 80%

بس دا من فترة وهما بيعملوا المقابلات خلاص
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty23rd ديسمبر 2010, 3:11 pm

omega5_1988 كتب:
أرجوا الأفادة
وشكرا

اكتب اساميهم فقط وتاريخ ميلادهم التقريبى يعنى تكتب مثلا مواليد سنة 1940 ومتكتبش تاريخ بالتحديد ولو جه عليعهم تشابه اسماء ساعتها بقى ممكن تتعب شوية لكن دلوقتى مش لازم سجل مدنى
thelord7410

راجع يحاول
راجع يحاول

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty23rd ديسمبر 2010, 7:25 pm

معلش انا عندي بعض الاستفسارات الاخرى:
1- هل يؤثر كون المرشح حاصل على الليسانس في خمس سنوات علي قبوله في النيابة العامة رغم حصوله علي 74% ؟
2- هل يقوم أي موظف في دار القضاء العالي بالاطلاع علي ملفات المرشحين قبل التفتيش القضائي ام لا ؟
3- هل هناك ضرر من كتابة الاملاك في الملف قبل تسليمه وارفاق جميع سندات الملكية يوم مقابلة التفتيش القضائي ؟
4- إيصالات تسديد الضرائب والكهرباء عن عقار (منزل) هل تنفع كسند لاثبات الملكية في حالة تعذر الحصول علي سند ؟
5- هل تؤثر كمية الارض الزراعية المذكورة في بطاقة الحيازة الزراعية علي موقف المرشح ؟ وهل الحيازة بمساحة فدانين من الارض الزراعية كافية أم لا ؟
6- هل يجوز كتابة ممتلكات وعدم ارفاق أدلة الملكية ؟
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty23rd ديسمبر 2010, 8:35 pm

thelord7410 كتب:
معلش انا عندي بعض الاستفسارات الاخرى:
1- هل يؤثر كون المرشح حاصل على الليسانس في خمس سنوات علي قبوله في النيابة العامة رغم حصوله علي 74% ؟
2- هل يقوم أي موظف في دار القضاء العالي بالاطلاع علي ملفات المرشحين قبل التفتيش القضائي ام لا ؟
3- هل هناك ضرر من كتابة الاملاك في الملف قبل تسليمه وارفاق جميع سندات الملكية يوم مقابلة التفتيش القضائي ؟
4- إيصالات تسديد الضرائب والكهرباء عن عقار (منزل) هل تنفع كسند لاثبات الملكية في حالة تعذر الحصول علي سند ؟
5- هل تؤثر كمية الارض الزراعية المذكورة في بطاقة الحيازة الزراعية علي موقف المرشح ؟ وهل الحيازة بمساحة فدانين من الارض الزراعية كافية أم لا ؟
6- هل يجوز كتابة ممتلكات وعدم ارفاق أدلة الملكية ؟

اولا: لا يؤثر ذلك فى العامة الا فى التصفية فقط وذلك نادر الحدوث و ممكن تعدى عادى جداااااا.
ثانيا: يقوم بعض الموظفين التابعين للتفتيش من فتح الملف وكتابة ورقتين كمبيوتر فيهم اسم المرشح واسرتة واخوالة وخالاته واعمامة وعماتة سواء شقيق او غير شقيق ومؤهلاتهم وعملهم بالاضافة الى الاملاك وترفق فى الملف والمستشار بيشوف المعلومات دى وانت قاعد قدامة فى المقابلة . وهتلاقى ورقتين قدامة وهو ماسك قلم احمر يعلم على الى مكتوب فيها .
ثالثا: لا يوجد ضرر من ذلك ومستشار التفتيش راجل هيقابلك بمنتهى الذوق وهتحس انه اخوك الكبير.
رابعا: تنفع طبعا وشيف اليها ينفع برضوا ايصال شركة المياء و العوائد على العقارات وهكذا.
خامسا: الارض الزراعية تؤثر جدا خصوصا لانها تعتبر شىء مهم جدا فى الوضع المالى للمرشح ولاسرتة.اى ارض زراعية تكون مفيدة جدا حتى ولو نص فدان.
6_ يجوز ذلك ولكن فى التحريات هتجبها هتجبها والا هتبقى ليك مشكلة علشان كدا اى حد بيقول ان عندة املاك وبيطلع ان دا مش حقيقى بيتعمله مشكلة فحاول تريح نفسك ونفس الورق الى هتجيبة علشنا تقدمة فى العامة هتقدمة فى باقى الهيئات والتحريات .
omega5_1988

راجع يحاول
راجع يحاول

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty24th ديسمبر 2010, 5:28 pm

إلي المدير العام الشكل الجديد بتاع المنتدى وحش جداً ياريت يتم تغييره
وشكرا لكل من بذل جهد في هذا المنتدى Rolling Eyes
omega5_1988

راجع يحاول
راجع يحاول

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty24th ديسمبر 2010, 7:47 pm

ألف شكر الله ينور عليكم الشكل الأبيض ده جميل جداً ياريت يفضل عالطول
mido aser2

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 10:41 am

ياريت اللى من جامعة القاهرة يقولنا مقابلة التفتيش بتاعتهم امتى علشان نعرف تقريبا احنا كمان امتى
وسؤال بخصوص ان شاء الله لو نزلت التحريات
هل كل الاقارب اللى مكتوبين هيعرفوا اصلى انا مش عايز حد معين منهم يعرف والمشكلة انى كاتب تلفونه زى مامطلوب ولا هيتحرى عنهم بطريقة سرية بس ومحدش بيتقابل او بيتم الاتصال بيه غير الاسرة الصغيرة بس ولا ايه
وبخصوص الغلاف الاحمر لقيت ان مكتوب عليه سنة 2000 جمب الجامعة عادى اعدل الصفر واقومه واحد ولا هما اللى يعدلوها وماجيش عندها (سؤال تافه عارف بس الواحد مش عايز يغلط فى حاجة)
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 1:36 pm

mido aser2 كتب:
ياريت اللى من جامعة القاهرة يقولنا مقابلة التفتيش بتاعتهم امتى علشان نعرف تقريبا احنا كمان امتى
وسؤال بخصوص ان شاء الله لو نزلت التحريات
هل كل الاقارب اللى مكتوبين هيعرفوا اصلى انا مش عايز حد معين منهم يعرف والمشكلة انى كاتب تلفونه زى مامطلوب ولا هيتحرى عنهم بطريقة سرية بس ومحدش بيتقابل او بيتم الاتصال بيه غير الاسرة الصغيرة بس ولا ايه
وبخصوص الغلاف الاحمر لقيت ان مكتوب عليه سنة 2000 جمب الجامعة عادى اعدل الصفر واقومه واحد ولا هما اللى يعدلوها وماجيش عندها (سؤال تافه عارف بس الواحد مش عايز يغلط فى حاجة)

جامعة القاهرة 16/1 هيكون التفتيش بتاعها .
سؤالك كويس مش تافه وفى ناس كتير بتتلغبط والاجابة ان عليك انك تكتب 2010 وتعدل الرقم.
يا باشا البلد كلها هتعرف والجامعة هتعرف وهتاخد تسيييح اصلى . وظابط المباحث هيتصل بأى حد بمزاجة بس المعتاد انة بيتصل بحد من الاسرة الصغيرة وهو انت او الوالد. وبيتصل بحد من الاعمام او الاخوال او العمات وهكذا.
انا اتصل معايا بجوز عمتى الى مقيم فى بلد تانية خااااااااااااااااالص غير بلدى
mido aser2

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 1:52 pm

طيب مالما البلد كلها تعرف مش ممكن حد حقود يدى شكوى من تحت ل تحت ويضيع كل اللى اتعمل
ولا مش بيبصوا للشكاوى الكيدية اللى تيجى من ناس نفوسها مريضة
انت عارف الزمن ده والناس اللى فيه
والف شكر على الميعاد والرد
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 2:19 pm

mido aser2 كتب:
طيب مالما البلد كلها تعرف مش ممكن حد حقود يدى شكوى من تحت ل تحت ويضيع كل اللى اتعمل

اة ينفع طبعا وفى ناس كتير حصل معاها الحوار دا والشكاوى يتم التحقيق فيها من قبل المجلس وفحصها ومقارنتها بتحرياتك فى امن الدولة والامن القومى والامن العام.
ولو شكوى صحية هيقارنوا بيها وبين الامراض المانعة للتعيين وممكن يتصلوا بيك علشان يفهموا منك .

بس يا باشا طالما انت معندكش عيوب او مشاكل يبقى لو مليون شكوى مش هيأثر فيك بأذن الله
mo7amed™

أذكــــى عضــــو فى المنتدى
mo7amed™

الساغة الأن :
الاقامة : فوق القمر

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 2:23 pm

mido aser2 كتب:
ممكن حد حقود يعمل شكوى فعلا
لكن لاحظ ان لو اي ورقة مكتوب فيها كلام من غير دليل مقنع مش هيتاخد بيها وهتعتبر كأن لم تكن يعني مش لمجرد ان واحد يبعت ورقة مكتوب فيها ان فلان دا صفته كذا ونعته كذا يبقى المرشح دا هيترفض
طالما الكلام مش مؤكد ومؤيد بأدلة يعتبر هو والعدم سواء

يارب يا كريم اكرمنا يا رب العالمين

omega5_1988

راجع يحاول
راجع يحاول

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 7:47 pm

تاني معلش لو مكتبتش اسماء خيلاني وخالاتي الي مش اشقاء هيحصل ايه بالظبط علشان اهلي وانا مش عايزين نكتبهم والموضوع ده قالقني قوي؟
وعلي فكرة هما ماعليهمش حاجة وحشة وتحرياتهم ان شاء الله ذي الفل.
بس المشكلة في الحصول علي بيناتهم صعب قوي.
وشكرا
mo7amed™

أذكــــى عضــــو فى المنتدى
mo7amed™

الساغة الأن :
الاقامة : فوق القمر

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 7:57 pm

omega5_1988 كتب:
تاني معلش لو مكتبتش اسماء خيلاني وخالاتي الي مش اشقاء هيحصل ايه بالظبط علشان اهلي وانا مش عايزين نكتبهم والموضوع ده قالقني قوي؟
وعلي فكرة هما ماعليهمش حاجة وحشة وتحرياتهم ان شاء الله ذي الفل.
بس المشكلة في الحصول علي بيناتهم صعب قوي.
وشكرا
لو ما كتبتش اسماء حد من أقرباءك هيكون عندك احد فرضين :
1- انهم يكونوا لائقين من الناحية الامنية وفي الحالة دي هيعتبر اغفال بحسن نية مع ملاحظة ان في حاجات العقل ما يقبلهاش يعني لو انت اغفلت ذكر أخوالك وخالاتك الغير اشقاء جميعا فدي صعب انها تبقى مقبولة لأن ماحدش بينسى اخواته يعني والدتك اكيد عارفة انها ليها اخوات وبياناتهم كذا

2- انهم يكونوا غير لائقين امنيا وهنا بيكون اغفال بسوء نية وتأثيره بيكون مش كويس في التحريات

الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 8:33 pm

احسنت اخى mo7amed™ وبارك الله فيك
thelord7410

راجع يحاول
راجع يحاول

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty25th ديسمبر 2010, 11:35 pm

معلش يا جماعة انا تاعبكم معايا .. بس انامتوتر جدا وقلقان وعندي بعض الاستفسارات الاخرى .. جعله الله في ميزان حسناتكم:
1- هل تعليم الأخ يؤثر في قبول المرشح
2- هل عدد الاقارب في الملف له تأثير كبير (بمعني هل هناك فرق بين شخص لديه عدد كبير من الاعمام والاخوال وشخص لديه عدد محدود)
3- انا من محافظة اسيوط في صعيد مصر وحاصل علي الليسانس _للأسف_ في خمس سنوات وتقديري العام جيد بنسبة 74% وجميع اقربائي ليس لديهم سوابق امنية او جنائية ومع والدي حيازة بخمسة أفدنة زراعية وهو مدرس بالازهر وحاصل علي دبلوم معهد المعلمين ووالدتي مدرسة ايضا وحاصة علي دبلوم التخصص والذهيب في الخط العربي ووالدها يتملك 8 افدنه وأنا مقبول الشكل ولا أعاني من أي عوار من الناحية البدنية أو من حيث السمعة فما هي فرص قبولي في النيابة العامة علما بكون واسطتي (بعد مشيئة الله وعونه وتوفيقه) متوسطة التأثير ؟
مصطفى جمعه سيد العدوي

راجع جديد
راجع جديد

الساغة الأن :
الاقامة : محافظة قنا

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty26th ديسمبر 2010, 10:04 am

ايه موضوع التفتيش دا يا جماعه ...هوفي جدول نزل للتفتيش دا ولا ايه
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: اعلان النيابة العامة دفعة2010   اعلان النيابة العامة دفعة2010 - صفحة 3 Empty26th ديسمبر 2010, 12:58 pm

مصطفى جمعه سيد العدوي كتب:
ايه موضوع التفتيش دا يا جماعه ...هوفي جدول نزل للتفتيش دا ولا ايه

لا مفيش جدول انت هتاخد ورقة من الموزف فيها ميعاد التفتيش بتاعك

اعلان النيابة العامة دفعة2010
صفحة 3 من اصل 13انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» اعلان النيابة الادارية دفعتى 2010 و2011
» اسئلة النيابة العامة 2009
» النيابة العامة دفعة 2009
» أسئلة النيابة العامة (اللجنة السباعية)
» الحركة الداخلية لاعضاء النيابة العامة