منتدى راجعون الى الله
ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى راجعون الى الله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل
النيابة العامة والنيابة الادارية ومجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة موضوعات متجددة تجدها بمصداقية فقط على منتدى راجعون الى الله ....
تابعوا معانا يوميات حنفى وحمديه والناس الموئعتيه فقط وحصريا بقسم القصص والمواعظ بمنتدانا منتدى راجعون الى الله
بمناسبة اقتراب شهر رمضان الكريم اعاده الله علينا وعليكم باليمن والخير والبركات ندعوكم لزيارة قسم (رياض الجنه الرمضانى )بمنتدانا لمتابعة كل ماهو مفيد وجديد فى الشهر الكريم
عايز تتابع وتعرف كل حاجه عن علماء بتحبهم ومفكرين وشيوخ اجلاء بتتمنى تكون زيهم تابع معانا فى منتدانا بقسم المفكرين والعلماء وسوف تجد كل ماتتمنى ان تعرفه عن مشايخنا وعلمائنا ومفكرينا
عندك موهبة الكتابه ؟؟؟عايز تقول رأيك ونفسك تبقا صحفى والكل يقرا مقالاتك ؟؟؟؟نورنا فى جريدة منتدانا منتدى راجعون الى الله (مقالات الاعضاء وبس)

ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010

the flower
المدير العام
saso soudi
memo dream
8 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty
مُساهمةموضوع: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty30th ديسمبر 2009, 12:09 am

بصوا يااجمل اعضاء فى الدنيا جه فى بالى نتكلم شويه عن الى بحصل فى ليلة راس السنه الميلاديه والى بحصل من طقوس وعادات غريبه كده انا صراحه مكنتش اعرفها الا لما دخلت الكليه ولقيت اصحابى الى من البلد بيقولوا ان يوم راس السنه دا عندهم بيحصل حاجات كتييييير وعلى اعتبار انه مش بحصل عندنا الكلام دا او ممكن بحصل بس انا مش شوفت صراحه فمش تخيلت ايه هيحصل يومها كنت قاعده انا وصاحبتى بنذاكر لازم بردو ابين انى مجتهده ههههههه المهم سمعنا صوت دش دش دش حاجات بتكسر ايه يابنتى فى ايه حصل قالتلى مش عارفه بنبص لقينا الناس طالعه من البلوكونات والى برمى كوبيات والى برمى ازايز ازاز والى برمى اطباق حاجات بتتكسر قال يعنى بيكسروها ورا السنه القديمه على اساس انها كبيسه والى جاى احلى والله اعلم احنا مستنين الاحلى اهو بس شكلها هتطول ههههه مش موضوعنا المهم وطبعا فرقعات فى السما وانوار وليزر اهوال احتفالات بليلة راس السنه المهم انا وصاحبتى ساعتها صراحه قعدنا نضحك ودخلنا انا وهى صلينا ركعتين وقرينا قرأن قولنا نبتدى بها السنه الجديده مع ان السنه الجديده هجريه يعنى المفروض بس مش عارفه ليه عملنا كده ممكن المشهد استفزنا مش عارفه بس دا الى حصل مننا وقتها
اكتشفت بعد كده ان فى محافظات كتير بتعمل كده عندنا وببقا فى تجهيزات من قبلها واهو احتفال من ضمن الاحتفالات طبعا الاحتفال بالطريقه دى حرام لامحاله وساعة ماتقول حرام يقولك ياعم انت بتحرم كل حاجه الناس زهقت ومش فى حاجه تفرحها الناس مبتصدق تفرح وطبعا دى الكلمه المشهوره عندنا
المهم تصحى الصبح فى البلاد الى بتكسر ازايز دى تلاقى الارض كلها ازاز بتوع الزباله بيكنسوا والعربيات خايفه تمشى الكوتشات تبوظ وجو كده وليه اصلا متعرفش اهى الطقوس كده.
انا مش بعترض على حد يقول سنه جديده سعيده والكلام دا لان اصلا اغلبنا ان لم يكن كلنا بناخد بالسنه الميلاديه وفى ناس مبتبقاش عارفه السنه الهجريه سنة كام او يوم ايه فطبيعى ودى طبعا مصيبه بس بردو مش موضوعنا المهم ساعة السنه الجديده ماتيجى بيبقا سنه جديده سعيده وانا عن نفسى ببعت رسايل لصاحبى وhappy new year ولو حد كلمنى يومها اكيد بقوله سنه جديده سعيده وبردو بعمل كده فى السنه الهجريه بس فى فرق هنقول فى السنه الميلاديه سنه جديده سعيده وhappy new year والكلام دا كله بس فى السنه الهجريه بتبقا التهنئه كل سنه وانتم طيبين كل عام وانتم بخير بنحس انه احتفالنا بتاعنا بردو في الاحساس ان دا عيدنا
الفكره مش فى الكلام دا كله ولا بحرم وبتشدد واقول لا محدش يقول حتى سنه جديده سعيده بس انا بستغرب من الاحتفالات الى بتحصل بستغرب وبتعجب من العادات الى مينفعش نقول دى عادات ونعديها مينفعش اصلا تبقا لينا عادات كده مينفعش نحتفل بالطريقه الى بنشوفها دى انا مش عارفه ليه انا كتبت الموضوع دا بس انا من ضمن الملايين الى حاسين ان حالنا بقا يحزن من ضمن الناس الكتير الى بتسأل امتا العادات والتقاليد ترجع تتوافق معانا تانى مع شعب مسلم فاهم وواعى امتا مش نقلد وخلاص انا مقولتش متفرحوش افرحوا بس بطريقتنا احنا وباسلوبنا احنا
فى حاجات كده مينفعش نعملها وخلاص لازم دايما يبقا فى بالنا ان فى ثواب وفى عقاب فى الله سبحانه وتعالى فوق موجود وشايف ومتطلع زيها زى الى فى فرح تلبس لبس مينفعش يتلبس مثلا وتقولك انا فى فرح او تروح تصيف المنظر كله يتغير تقولك ايه مصيف على اساس انهم مداريين فى الاماكن دى ربنا مش شايفهم زيها بالظبط زى الى يحتفل براس السنه الاحتفالات الغريبه دى ويقولك سيبونا نفرح دا يوم طب ماكويس اننا عارفين انه يوم ومكتوب علينا كل الى بنعمله فيه يوم عدى علينا وارتكبنا فيه زنب وان كنت فخمت الكلمه شويه بس انا شايفه انه زنب يوم واحد فى السنه فى كام زنب بيتعمل وكام سيئه بتحصل مننا يعنى الموضوع مش ناقص زيادات كمان فوقيه
معلش بقا انى طولت عليكم انا مش كاتبه كموضوع يعنى يتقلى فيه شكرا وعارفه ان فى ناس هتحس انه أوفر شويه انا نفسى مش عارفه ليه كتبته بس يمكن عشان بجد الى بحصل دا كتير والمفروض بقا نفوق شويه ونشوف الصح ونعمله ندور على الى يعلى بينا مش يقلل

انتوا ايه رأيكم
كلامى دا صح ولا زودتها

واخيرا happy new year 2010ويارب تبقا سنه احسن من الى قبلها على الجميع
saso soudi
مشرفة قسم
مشرفة قسم
saso soudi

الساغة الأن :
الاقامة : الهرم

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty30th ديسمبر 2009, 1:24 am

موضوع غريب شويع بالنسبالى لانى مشفتش حاجه زى كده بس لو ده بيحصل يبقى الناس عندهاا شويه طاقه وهم وحزن فبتلكك بموضوع السنه الجديده عشان تخرج الطاقه الزايده دى والله اعلم..............شكرااا على الموضوع ده يا جمييييييييل
المدير العام

المدير العام

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty30th ديسمبر 2009, 7:04 am

موضوع جميل يا ميمو واسلوبك فى الكتابة ولا اروع
بس للاسف بردوا انا عمرى ما شوفت الطقوس دى
شكلها الكلام ده عندكم انتم بس ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
the flower
مشرفة قسم
مشرفة قسم
the flower

الساغة الأن :
الاقامة : طنطا

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty31st ديسمبر 2009, 4:34 am

موضوع جميل يا ميمو
اناسمعت عن حاجة زى كدا بس مش فاكرة من مين كنت فى الكلية وكانت واحدة بتحكى برضوا
وكمان حكاية الصواريخ اللى بيضربوها بكمية كبيرة فى الليلة دى او مثلا فى رمضان معرفش برضوا ايه علاقة رمضان بالصوارخ!!!!!!!!!!!!!!!!

بس مش دا المهم
المهم ان فية عندنا عادات كتير وتقاليد تافهة او متنفعش و لى ميمو بتقول عليه يعتبر حاجة منها
يلا نخليها دعوا من منتدانا نقول فيها
ياريت كل اللى يشوف ان سلوك ما فى مجتمعة يعتبر عادة سيئة يبدا بنفسة وميعملوش وكمان ياريت يتكلم فية مع المحيطين بية وبلاش كلمة هو انا اللى هغير الكون وشعار كل واحد فينا يكون هبدا بنفسى
مرة تانية شكرا يا ميمو على الموضوع
وبجد ماشاء الله على تصرفك انتى وصحبتك فى الليلة دى
يارب دايما اقرب اللى الله
تقبلى مرورى وتحياتى
جوجو
مشرفة قسم
مشرفة قسم
جوجو

الساغة الأن :
الاقامة : القاهره

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty31st ديسمبر 2009, 8:51 am

ضواحين بيكسروا بلا ليس وزيار وبيختومها بالجزم والقباقيب هههههههههههههههههههه واهو احسن من الزجاج ليعور رجلينا ههههههههههههههههههههههه وhappy new yaer2010
جوجو
مشرفة قسم
مشرفة قسم
جوجو

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty31st ديسمبر 2009, 8:52 am

وده منى ليكوا ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Princesscastlecakebypin
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty31st ديسمبر 2009, 11:17 am

ساسو محمود فلور جوجو
تسلموا جميعا على الردود الجميله وزى مافلور قالت ياريت كل واحد يبدء بنفسه ويتناقش مع الى حواليه ممكن العاده السيئه دى تنتهى
وشكلك يامحمود مش خدت بالك انى بقولك انها مش عندنا اصلا انا اول مره اشوفها لما دخلت الكليه واستغربتها ممكن بتحصل عندنا وانا مش شوفتها والله اعلم
تسلموا يااجمل اعضاء على الردود الجميله نورتونى
Ahmed Mounir

راجع متفوق
راجع متفوق
Ahmed Mounir

الساغة الأن :
الاقامة : اشعر بالملل

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty31st ديسمبر 2009, 3:26 pm

قصة فيلم روعة
بس بجد انا كمان عغمرى ماشفت الكلام دوة
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty31st ديسمبر 2009, 4:41 pm

شكرا يااحمد نورت الموضوع
جوجو
مشرفة قسم
مشرفة قسم
جوجو

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty1st يناير 2010, 10:58 am

العفوووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
Ahmed Mounir

راجع متفوق
راجع متفوق
Ahmed Mounir

الساغة الأن :
الاقامة : اشعر بالملل

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty1st يناير 2010, 11:09 pm

العفو يا ميمو وطبعا انا مقصدش اتريأ انا بهزر وتسلمى عالموضوع
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty2nd يناير 2010, 9:03 pm

تسلم يااحمد نورت الموضوع
أحمد المنوفى
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
أحمد المنوفى

الساغة الأن :
الاقامة : المنوفية

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty4th يوليو 2010, 9:29 am

هو التكسير ده أنا مسمعتش عنه قبل كده

و طبعا لازم كل واحد يبدأ من نفسه و اللي حواليه

شكرا ليكي يا ميمو
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty13th أغسطس 2010, 7:45 pm

تسلم يامنوفى نورتنى
مندور المصري

راجع يحاول
راجع يحاول
مندور المصري

الساغة الأن :
الاقامة : جمهورية مصر العربية

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty14th ديسمبر 2011, 2:39 am

انا من صعيد مصر
يارب ما يكونش موضوع التكسير ده انتشر
لأنه لو حصل عندنا
مش هايكون تكسير قزاز
لأ دا هايبقي تكسير ضرب نار في المليان
ويقولك خلينا نعيد
أحمد المنوفى
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
أحمد المنوفى

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty22nd ديسمبر 2011, 10:11 am

هههههههههههههههههههههههه
اهلا بيك يا مندور
نورت منتداك
خلي بالك بقي لتنتشر الفكرة عندكم
ههههههههههههههههههههههههههههههههه

مندور المصري

راجع يحاول
راجع يحاول
مندور المصري

الساغة الأن :
الاقامة : جمهورية مصر العربية

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty22nd ديسمبر 2011, 9:06 pm

ههههههههههههه
ربنا يستر
و كمان لو الموضوع ده إنتشر بجد.
انا هاكتب علي باب بيتنا
مقر القاعدة الجديد
دا من باب الإحتياط يعني.
و خلي كده حد يضرب نار في شارعنا
تلاقي القاعدة كلها قدام بيتنا قاعدة
و بتشرب شاي.
هههههههههههههههههههههههه
أحمد المنوفى
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
أحمد المنوفى

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010   ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010 Empty22nd ديسمبر 2011, 11:00 pm

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ماتيجوا نتكلم شويه...HAPPY NEW YAER2010
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» تعالوا نفرفش و نتكلم هنا في الكورة
» البيت بيتك(ماتيجوا نجرب)!!!!!!!!
» البلد دى عباره عن دايره مش مصدقين طب ماتيجوا ونشوف!!!!!!!!!!!!!!
» اضحك شويه ...........
» يلا نتسلى شويه