منتدى راجعون الى الله
النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى راجعون الى الله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل
النيابة العامة والنيابة الادارية ومجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة موضوعات متجددة تجدها بمصداقية فقط على منتدى راجعون الى الله ....
تابعوا معانا يوميات حنفى وحمديه والناس الموئعتيه فقط وحصريا بقسم القصص والمواعظ بمنتدانا منتدى راجعون الى الله
بمناسبة اقتراب شهر رمضان الكريم اعاده الله علينا وعليكم باليمن والخير والبركات ندعوكم لزيارة قسم (رياض الجنه الرمضانى )بمنتدانا لمتابعة كل ماهو مفيد وجديد فى الشهر الكريم
عايز تتابع وتعرف كل حاجه عن علماء بتحبهم ومفكرين وشيوخ اجلاء بتتمنى تكون زيهم تابع معانا فى منتدانا بقسم المفكرين والعلماء وسوف تجد كل ماتتمنى ان تعرفه عن مشايخنا وعلمائنا ومفكرينا
عندك موهبة الكتابه ؟؟؟عايز تقول رأيك ونفسك تبقا صحفى والكل يقرا مقالاتك ؟؟؟؟نورنا فى جريدة منتدانا منتدى راجعون الى الله (مقالات الاعضاء وبس)

النيابة العامة دفعة 2009

علاء المحمدى
صابر وراضى
$..عميد الخريجين..$
thelord7410
aly2020
فارس القانون
elmasry20072
الديلر
محمد صابر
heba
ali weeka
wakelalnyaba
pogar
رياض الجنه
IBR@HIM
gouda2010
بكر خطاب
yasserahlawy
تيمور
moh.abdelbaset
ahmed_abdoo
aly2050
ISLAMMAGDY
ماما
mo7amed™
macamico
طير المحبة
المدير العام
bahebahaa
mostafa_mostafa
basel_85
محمد 5555
مدحت الصعيدى
عبدالعزيز
private*man
ahmedbadr
أحمد الأنصارى
elham salah
أحمد المنوفى
spy
الثعلب العربى
ابوسلامه
46 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 21 ... 38, 39, 40  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
عبدالعزيز

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :
الاقامة : SoHaG

النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty
مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty2nd فبراير 2011, 11:32 pm

الاستاذ الفاضل باسل
عندما كنت اقصد الشهداء فكنت اقصد من خرج فى مظاهرات سلمية اول يوم يوم الثلاثاء يوم 25 يناير والتى كانت سلمية للغاية وكلنا شاهدنا هذا جميعا وفى هذا اليوم هناك من سقط وذلك نظرا لاستعمال الشرطة عبوات مسيلة للدموع منتهية الصلاحية واستخدامهم الرصاص المطاط الاحمر والملقب بالخارق الحارق
والذى هو محرم دوليا
اما عن ما حدث بعدها فلا اعتقد انه هناك اى ديانه تقبل به من اساسه
واعذرنى فليس ذنبى انك لما تفهمنى ولكن قد يكون خطئى عندما لم اوضح وكان من الممكن ان تطلب التفسير
ااما عن الحرية فعندما نتحدث عن تعديل دستورى انصب فى صالح حزب واحد والذى نقلنا بعدها لدولة الحزب الواحد بعد تعديلات المادة 76 و 77 وما شهدناه بعدها من انتخابات لا داعى للتحدث عما حدث فيها فليس هذا مكانه
فاعتقد ما جاء ببيان الرئيس الاخير يسمى حرية والذى يمثل حق الاختيار
وبالاضافه احب ان اوضح لسيادتك اننى غير منتمى الى اى حزب بعينه وشددة كراهيتى للبرادعى الذى لايعلم عن حال البلاد اى شى ولا عن حال اهلها ولا الشباب الذى يتحدث عنه نظرا لانه خارج البلاد منذ عام 1984 منذ اشتغاله بالوكالة الدولية والذى اعتبره متسلل جاء على اكتاف الشباب لمصلحة شخصية
ااما ما حدث بعد ذلك من اعمال سلب ونهب وترويع للاهالى فهذا لا اعتقد انه سيخلتف عليه اثنين انه غير مقبول بالمرة
واما عن الشهادة وشروطها فانا لست بعالم دين حتى اوضح لك او اشرحها فليس حالى ان اتكلم فى ما لا اعرفه
واخيرا احب ان اشكرك على اسلوك والذى جعلنى اشعر اننى من هؤلاء المفسدين الذين تحدثت عنهم
وبمعاودتك تاكيد انك تتهمنى باننى احدهم فى ردك على مشاركة المدير العام

اخى الكريم اذا كان وجودى او مشاركتى غير مرغوب فيها منك شخصك انت فارجو من كتابه غير مرغوب فقط واعدك بعدم المشاركة بعدها
واكرر شكرى لك مرة اخرى ولحسن المعاملة وفن توجيه النصيحة والذى اتبعته معى Smile
اسف لعدم الاطاله فى ردى عليك لانى اعلم بان هذا ليس المكان المناسب للتحدث فى هذه الامور وان هذا الموضوع خاص بالنيابه العامة لدفعه 2009
basel_85
وسام تكريم
وسام تكريم
basel_85

الساغة الأن :
الاقامة : مصر

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 12:03 am

عبدالعزيز كتب:
الاستاذ الفاضل باسل
عندما كنت اقصد الشهداء فكنت اقصد من خرج فى مظاهرات سلمية اول يوم يوم الثلاثاء يوم 25 يناير والتى كانت سلمية للغاية وكلنا شاهدنا هذا جميعا وفى هذا اليوم هناك من سقط وذلك نظرا لاستعمال الشرطة عبوات مسيلة للدموع منتهية الصلاحية واستخدامهم الرصاص المطاط الاحمر والملقب بالخارق الحارق
والذى هو محرم دوليا
اما عن ما حدث بعدها فلا اعتقد انه هناك اى ديانه تقبل به من اساسه
واعذرنى فليس ذنبى انك لما تفهمنى ولكن قد يكون خطئى عندما لم اوضح وكان من الممكن ان تطلب التفسير
ااما عن الحرية فعندما نتحدث عن تعديل دستورى انصب فى صالح حزب واحد والذى نقلنا بعدها لدولة الحزب الواحد بعد تعديلات المادة 76 و 77 وما شهدناه بعدها من انتخابات لا داعى للتحدث عما حدث فيها فليس هذا مكانه
فاعتقد ما جاء ببيان الرئيس الاخير يسمى حرية والذى يمثل حق الاختيار
وبالاضافه احب ان اوضح لسيادتك اننى غير منتمى الى اى حزب بعينه وشددة كراهيتى للبرادعى الذى لايعلم عن حال البلاد اى شى ولا عن حال اهلها ولا الشباب الذى يتحدث عنه نظرا لانه خارج البلاد منذ عام 1984 منذ اشتغاله بالوكالة الدولية والذى اعتبره متسلل جاء على اكتاف الشباب لمصلحة شخصية
ااما ما حدث بعد ذلك من اعمال سلب ونهب وترويع للاهالى فهذا لا اعتقد انه سيخلتف عليه اثنين انه غير مقبول بالمرة
واما عن الشهادة وشروطها فانا لست بعالم دين حتى اوضح لك او اشرحها فليس حالى ان اتكلم فى ما لا اعرفه
واخيرا احب ان اشكرك على اسلوك والذى جعلنى اشعر اننى من هؤلاء المفسدين الذين تحدثت عنهم
وبمعاودتك تاكيد انك تتهمنى باننى احدهم فى ردك على مشاركة المدير العام

اخى الكريم اذا كان وجودى او مشاركتى غير مرغوب فيها منك شخصك انت فارجو من كتابه غير مرغوب فقط واعدك بعدم المشاركة بعدها
واكرر شكرى لك مرة اخرى ولحسن المعاملة وفن توجيه النصيحة والذى اتبعته معى Smile
اسف لعدم الاطاله فى ردى عليك لانى اعلم بان هذا ليس المكان المناسب للتحدث فى هذه الامور وان هذا الموضوع خاص بالنيابه العامة لدفعه 2009

أخي عبد العزيز أتقدم لك بدايةً بعميق شكري وتقديري علي الأسلوب الراقي في المناقشة والإختلاف

ثم أقول لك عذراً علي سوء الفهم فأنا ليس بهذا السوء يا أخي

وأرجو منك ياأخي ألا تؤاخذني أبداً بما قلت

بالنسبة إلي يوم25 اتفق الجميع علي أنه في بدايته كان سلمياً ولكن أيضاً لايمكن أن ينكر أحد أن الشباب والشرطة تعاملوا في البداية مع بعضهم بكل تحضر إلي أن اندست الفئات الأخري

بالنسبه إلي التعديلات اود فقط أن أطرح وجهة نظري المتواضعه البسيطة والله لا أدافع عن شخص

ولكن والله العظيم أخشي علي بلدنا يا أخي
فلننظر إلي مصر هل يوجد دولة في ثقلها وننظر إلي الخرائط الجغرافية والسياسية وللنظر إلي التاريخ

معلش الكلام خدني عموماً زي ما قلت( وجهة نظري البسيطة) أنه لا يوجد مثل الرئيس مبارك

ممكن أسألك سؤال صغير لو خيّرت بين أمنّك وأمنّ عائلتك أم حريتك في اختيار رئيس الجمهورية تختار إيه؟

يا أخي أما علمت أن حسن النيّة من العبادة والله يا أخي لم اكن اقصدك أنت أو أي شخص بعيّنه حين رددت علي سيادة المدير العام بل كل ما قصدته هو من يري أن ما حدث هو فعل بطولي أو موت في سبيل الله

والله يا أخي إني لأتألم حين أعاود قراءة ما كتبت....يا أخي إذا كان هناك من سينسحب فساكون أنا وليس انت لأني المخطئ
$..عميد الخريجين..$

راجع يشارك
راجع يشارك
$..عميد الخريجين..$

الساغة الأن :
الاقامة : جمهوريه مصر العالميه

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 1:59 am

السلام عليكم ........ حمد الله ع السلامه يا رجاله..... اهم شىء دعاوتكم للبلد مصر اولا ربنا يزيح عنها الغم والكرب وينجيها مما هى فيه ويهدى مثيرى الفتن ويهدى الحكومه ونشوف مصر اعظم بلاد العالم اللهم امين (( انا عارف انو مش وقته بس الحكومه يعنى تغيرت وماتغيرش وزير العدل اللى كان واقف على تغييره الطبى !! والله ما مودى البلد دى فى دااهيه غير الافتاء والاشاعات اللى ع الفاضى والمليان ..واحنا بنصدق اى حد اتقوا الله ... شوفوا البلد ضايعه ليه دلوقتى ومش لاقين لها مخرج عشان كل واحد بيفتى ومحدش بيحتكم لعقله مش للسان وعقل غيره)) واخيراا رجااء لا تنسوا ان تدعوا لمصر الغاااااليه التى هى اكبر من الجميع الجمييييع بلا استثناء احد ان ينجيها وينجينا الله معها (( الفاتحه لشهداء الشعب والشرطه المصريووووون )) اللهم جنبنا الفتن ما ظهر منها وما بطن
$..عميد الخريجين..$

راجع يشارك
راجع يشارك
$..عميد الخريجين..$

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 4:49 am

يا جدعان انا كنت بتكلم مع واحد صاحبى من شويه بجد الموضوع مش سهل خاااااااااااااالص تخيلوا معايا الناس كلها خلاص عرفت السكه (( ميدان التحرير)) دلوقتى اى حد مش عاجبو حاجه ممكن يبهدل الدنيا يعنى الحقوق بيتخرج منها ف السنه ااالاف مش اقل من 20 الف رقم محترم يكفى لقيام ثوره تخيلوا لو الناس دى طلعت بقى فى دماغهم يتظاهروا وكدا عشان يقولوا انهم احق __مع ان الموضوع فى علم الله وحده وربنا يلطف بينا احنا بس بندردش ونخفف مع بعض الجو الصعب اللى احنا فيه __ المهم نفرض ما حدش سمع لهم والدفعه جميعا كدا باذن الله نروح وزاره العدل نحلف اليمين نقوم يا ريس ناجى نازلين نسمع الرجاله بتقول (( الدفعه تريد اسقاط الاعضاء )) وواقفين لنا تحت انا عن نفسى المنديل لابيض ف ايدى اليمين والاستقاله قبل ما انزل فى الشمال عشان اروح لاهلى سليم والارزاق على الله يا عم الحج .......
بصوا انا عندى فكرى انا هدخل دلوقت على منتدى تانى واناشد كل دفعه 2009 اللى منزلهمشى حاجه نتقابل فى ميدان التحرير وبعد ما ينزلوا نروح احنا محصلنهم على سطوح العمارات اللى ف الميدان زى اللى حاصل دلوقت وكل واحد نازل من بيته ولعتك فى جبيك مولوتوفك معاك ومن السطوح يا معلم والارزاق على الله افتكر حل مناسب Laughing Laughing Laughing
(( سامحونى ع الهزار السخيف دا بس للاسف دا اللى بيحصل حوالينا __ شر البليه ما يضحك__وربنا يسترها على كل الناس اللى فى التحرير لانهم كلهم مصريين وحرام دمنا يسييل كدا فى الشوارع ونشمت فينا دوله زى قطر ولا ايران ولا اسرائيل ما حدش بيحب لبلدنا الخير وكل دول بيسخنوا فى الناس مش عشان مصلحتنا والله اقسم بالله العلى العظيم مش علشان مصحلحتنا دا لمصالحهم الشخصيه عشان مصر لا قدر الله تفقد زعامتها وتقل هيبتها كدوله حين تسقط الدوله ودا اللى الناس مش واخده بالها منه وتظهر ع الواجهه دول مالهاش لازمه حااقده على بلدنا
ياريت تكونوا اخدتم بالكم النهارده اول ما التلفيزيون المصرى عرض مظاهره__ لا تطالب بمبارك اكتر من انهم ناس واعيين خايفين على مصر كدوله ككيان سيبقى رغم انف الحاقدون من اعداء بلادنا __ اقسم بالله العلى العظيم المذيع بتاع الجزيره وهوا بيقول الخبر هوا والمحروقه اللى جنبه__ اللى ذاعت خبر هروب بن على ومخلينها كل يوم تذيع عشان ببعدهم تذيع نفس الخبر عن مبارك الله لايقدر __كان بيقول الخبر ووجه عاابس وكانه يذيع خبر وفاه كله حزن واستنكار ولامباله وكله حقد فى اذاعته
انا ويعلم الله واشهده اول ما قالوا على يوم 25 يناير كان كل حلمى وانا متاكد كان كل حلم هؤلاء ان نصل لما وصلنا اليه الان والحمد لله حصل والريس بنفسه اشاد بهؤلاء الشباب لاكن يا جماعه الناس دى لازم تفوق من اللى هيا فيه الاخوان ركبوا الموجه هما اللى موجودين الان فى التحرير بعائلاتهم جميعا طمعا فى الحكم وفقط الحكم لا شىء غير الوصول للسلطه يا جماعه والله الميدان فيه ناس من حركه حمااس انتو عارفين مين بيتربص بمصر يا جدعان عاوزنا زى غزه وقابضين من ايران وقطر الله ينتقم منهم __ يارب ما تنولهم اللى فى بالهم __ اللهم أرنا الحق حقا وارزقنا اتباعه ___ وأرنا الباطل باطلا وارزقنا اجتنابه .... وجنب مصر يا رب شر ما يحدق بها....امين امين امين يا رب العالمين
عبدالعزيز

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 9:56 am

اخى فى الله ... الاستاذ: باسل
اولا اود ان عتذر اذا كان ما كتبت قد تسبب لك فى الم او حزن
ودعنى انا من يطلب منك ان تسامحنى وان لا تؤاخذنى بما كتبت
او تحدثت
واما عن سؤالك ...
ممكن أسألك سؤال صغير لو خيّرت بين أمنّك وأمنّ عائلتك أم حريتك في اختيار رئيس الجمهورية تختار إيه؟...

ياسيدى الفاضل بكل تاكيد ساختار امن اهلى ووطنى
لا ادرى اذا كنت ستصدقنى ام لا
انا من اشد المؤيدين للرئيس مبارك واننى قد تعرضت للمهاجمة اكثر من مرة فى السابق لدفاعى عنه ولكن المشكلة كانت تكمن فى الوزارة
استاذى مبارك يعنى اول ضربة 1973 كان ممكن ان يجلس ويترك غيره ليذهب لكنه وضع روحه تحت اقدام الوطن
30 سنة الكل ينام فى بيته مطمئن هناك من يعمل ليلا ويترك اسرته وهناك من هو خارج البلاد اصلا ومطمئن على اسرته ايضا
انت لاتعلم مدى سعادتى بمحمد زيدان عندما قبل يده لانه والده رغم استهزاء الكثير بهذا الامر

وعذرا اذا كنت قد اخطأت فى فهمك

وانا غير مختلف معاك بان يوم 25 كان سلميا فى بدايته الى ان جائت بعد العناصر التى قامت باثارت الشغب

اخيرا وليس اخر
انت لست مخطئ وانا لم اقل ذلك
واعاود اعتذارى عما قد كتبت ان كان سبب لك الماَ فهذا شئ لم اكن اريده بكل التاكيد
وكما قال الامام الشافعى رحمه الله
رأي صوابٌ يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب

واذا كان من بيننا من سيرحل فاعتقد انه لابد ان يكون انا فانت اقدم منى بالمنتدى فانا بالنسبة لك دخيل
واعوذ بالله ان اكون مثل الشيطان الذى يفرق بين الاخوة والاصدقاء

تقبل تيحاتى لشخصك الكريم
basel_85
وسام تكريم
وسام تكريم
basel_85

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 10:16 am

عبدالعزيز كتب:
اخى فى الله ... الاستاذ: باسل
اولا اود ان عتذر اذا كان ما كتبت قد تسبب لك فى الم او حزن
ودعنى انا من يطلب منك ان تسامحنى وان لا تؤاخذنى بما كتبت
او تحدثت
واما عن سؤالك ...
ممكن أسألك سؤال صغير لو خيّرت بين أمنّك وأمنّ عائلتك أم حريتك في اختيار رئيس الجمهورية تختار إيه؟...

ياسيدى الفاضل بكل تاكيد ساختار امن اهلى ووطنى
لا ادرى اذا كنت ستصدقنى ام لا
انا من اشد المؤيدين للرئيس مبارك واننى قد تعرضت للمهاجمة اكثر من مرة فى السابق لدفاعى عنه ولكن المشكلة كانت تكمن فى الوزارة
استاذى مبارك يعنى اول ضربة 1973 كان ممكن ان يجلس ويترك غيره ليذهب لكنه وضع روحه تحت اقدام الوطن
30 سنة الكل ينام فى بيته مطمئن هناك من يعمل ليلا ويترك اسرته وهناك من هو خارج البلاد اصلا ومطمئن على اسرته ايضا
انت لاتعلم مدى سعادتى بمحمد زيدان عندما قبل يده لانه والده رغم استهزاء الكثير بهذا الامر

وعذرا اذا كنت قد اخطأت فى فهمك

وانا غير مختلف معاك بان يوم 25 كان سلميا فى بدايته الى ان جائت بعد العناصر التى قامت باثارت الشغب

اخيرا وليس اخر
انت لست مخطئ وانا لم اقل ذلك
واعاود اعتذارى عما قد كتبت ان كان سبب لك الماَ فهذا شئ لم اكن اريده بكل التاكيد
وكما قال الامام الشافعى رحمه الله
رأي صوابٌ يحتمل الخطأ ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب

واذا كان من بيننا من سيرحل فاعتقد انه لابد ان يكون انا فانت اقدم منى بالمنتدى فانا بالنسبة لك دخيل
واعوذ بالله ان اكون مثل الشيطان الذى يفرق بين الاخوة والاصدقاء

تقبل تيحاتى لشخصك الكريم

أ
خي عبد العزيز السلام عليكم

أتقدم باعتذاري وشكري للمرة الثانية

لاأدري ماذا أقول .. مازلت مصرّاً علي كوني المخطئ وليس انت سواء في سوء الفهم أو المهاجمة ولكن " إلتمس لي العذر " فهانحن نري بلدنا وقد تكالبت عليها الأعداء

والله الواحد كأنه بيحلم أصلاً . ربنا يعدّيها علي خير

وياباشا انا اكتشفت حاجة غريبة جداً .. إن مش لازم حد فينا يمشي ههههههههههه

ومامحبّة إلا بعد المشيّ ههههههههههه

وبالنسبة لحكاية أقدم منك دي غير ذات جدوي لأننا مش في الجيش هههههههههههه

أكرمك الله تعالي ووفقك وسددّ خطاااااااااك
عبدالعزيز

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 10:36 am

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

صباح الخير يا اخى باسل

كم انا سعيد باننى اكتسبت صديق او اعتقد هذا من وجهة نظرى
وهذا بالطبع ما اتمناه

وسامحنى وعفا الله عما سلف
وان شاء الله ربنا يجعل هذا اليوم اخر ايام المحنه على وطننا الغالى وعلى شعبنا العزيز

اللهم سبحانك أنت العظيم القادر القاهر الجبار الرحمن الرحيم نصلي ونسلم على عبدك ورسولك محمد صلى الله عليه وسلم ... اللهم فرج عن أهل مصر محنتهم وكربهم وثبت إيمانهم واحفظ أعراضهم وأموالهم وألهمهم رشدهم وارزقهم الأمن والإيمان وأزح عنهم الكفر والطغيان... اللهم احفظ مصر من الفتن وارفع عنها البلاء.. اللهم أنت حسبنا ولا رب لنا سواك احفظ بلاد المسلمين من كل شر ومكروه
امين امين امين
yasserahlawy

راجع متفوق
راجع متفوق
yasserahlawy

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 1:17 pm

يارب استرها على مصر ولا اى مكان فالعالم يساوى عندى تراب ارض مصر
bahebahaa
وسام تكريم
وسام تكريم

الساغة الأن :
الاقامة : alex

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 4:10 pm

النائب العام اصدر قرار بمنع حبيب العادلي واحمدعز ووزير السياحه ووزير الاسكان من السفر والحجز علي اموالهم لدي البنوك
abd el rahman

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :
الاقامة : الجيزة

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 4:27 pm

عندما تعانى بلدى من فساد وبطالة وغلاء فمن الواجب علينا أن نقف يد واحدة من أجل التغيير
ولكن حينما يتحول الأمر إلى فوضى وفتنة وغوغائية وكأننا رجعنا إلى عصر الجاهلية وكأننا نفتح الباب بمصرعية أمام أعداء الوطن وهم كثيرون لإشعال الفتنة وزعزعة أ...من وإستقرار مصر فإننا نكون أمام خط أحمر لا يجوز تجاوزة بأى حال من الأحوال وتحت أى مسمى

ياااا شباب 25 يناير شكر ليك أنت اللى رجعت لنا حقنا اللى كنا من زمان فى إنتظارة , أنت فعلا بتحب مصر مصر أم الدنيا غصب عن أى حد شمتان فينا

يااااا شباب 25 زى ما أنت حررتنا من الظلم أرجوك دعوة ليك من قلب مواطن مصرى يحترق قلبة كل يوم من رؤية مصر بتنقسم . يا شباب أنتوا أكيد عارفين المحاولة الدنيئة الفاشلة يوم 1/1/2011 لمحاولة تقسيم مصر مسلمين ومسيحيين , والنهاردة نجحوا يفرقونا ويقسمونا إحنا الإخوات إحنا المصريين ما بين مؤيد ومعارض . مؤيد أيه ومعارض أيه أحنا كلنا مصريين

ياااا شباب 25 عرفوا العالم كله إن إحنا شعب واحد بلد واحد ,أعملوا دعوة للإخوة دعوة للإصلاح دعوة لإخماد نار الفتنة

ياااا شباب 25 أنا متأكد إن أنتوا مش هترضوا بالمجازر اللى بتحصل على على أرض بلدنا . وتذكروا فكر اليهود ( فرق تسود ) ودة اللى بيحصل ...(إلحقونا اليهود هيسودونا)

أما بالنسبة لأصحاب المصالح الخاصة فأحب أقول لكم إن مش مصرى اللى يطلع على قناة غير مصرية ويجرح فى بلدة ويوقد نار الفتنة التى كلما أطفأت يوقدوها (إذا كنت ناصحى ,فلا تكن بين الناس فاضحى )

عيب بجد عيب , أوعوا تفتكروا إن الناس مش فهماكوا وفاهمة مطامعكم فى السلطة ,أوعوا تفتكروا إن شباب 25 الرجالة هيسبوكوا تستغلوهم عشان مصالحكم الخاصة

أما بالنسبة للمجتمع الدولى فأحب أن أوجه رسالة بألا تغركم المظاهر إن شعب مصر أقوى من الصورة التى فى ذهنكم وأى تدخل خارجى فى شؤنها لن يسمح به أى فرد أو مواطن مصرى مسلم مسيحى معارض مؤيد وستجدوننا جميعا يد واحدة فى مواجهة أى تدخل تطبيقا لقولة ( وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا)
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :
الاقامة : ارض الكنانة

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 5:24 pm

ارجو من الشباب عدم الخروج من المووضوع فالموضوع يخص النيابة العامة وتعييناتها لدفعة 2009.

كلنا نريد الخروج عن الموضوع والكلام عن ما يحدث فى مصر لاننا مصريون وطنيون شرفاء يهمنا مصلحة مصر. ولكن لوضع كل شيىء فى مجاله الصحيح لابد ان لا نتطرق للحديث عن ما يحصل فى الشارع الى موضوع النيابة العامة لدفعة 2009 , ويوجد مكان اخر داخل المنتدى للحديث عن اى شيىء سياسى.

كلنا يوجد فى قلوبنا مشاعر وكلام كثير وغضب ودموع ولكن مكان الحديث عنه فى موضوع النيابة العامة لدفعة 2009.

تحياتى للجميع وربنا يحفظ مصر واكرمنا جميعا
ahmed_abdoo

راجع يشارك
راجع يشارك
ahmed_abdoo

الساغة الأن :
الاقامة : Bani Swef

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 7:06 pm

ياجماعة هو اللى حصل فى البلد دة ممكن يأثر على دفعتنا يعنى هل الاعداد اللى تم الاستقرار عليها وارد انة يقل او يتم اعادة النظر مرة اخرة فى امر المرشحين للطبى وشكراااااا
yasserahlawy

راجع متفوق
راجع متفوق
yasserahlawy

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty3rd فبراير 2011, 7:13 pm

ربنا يستر يا استاذ احمد بس انا سألت مستشار قالى كل الامور تم الاستقرار عليها قبل الاحدات دى وخلاص مش عارف ايه اللى ممكن يحصل هل ممكن تزيد الاعداد هل حد ممكن يخرج من الكشف ويحل محله حد تانى حد يجاوبنا يا رجاله فينك ياتعلب ويا منوفى ويا سباى فينكوا يا رجاله
ابوسلامه

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :
الاقامة : الشرقيه

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 10:30 am

سؤال قانونى يارجاله لو الرئيس رحل زى مابيقولوا المعارضين يبقى كده رئيس مجلس الشعب يتولى القياده مدة 60 يوم حتى اجراء انتخابات جديده ايه هيكون وضع دفعة 2009
basel_85
وسام تكريم
وسام تكريم
basel_85

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 1:02 pm

عبد العزيز صباحك فل والله لسّه داخل دلوقتي

وطبعاً حميييييييع الأعضاء الكرااام

ربنا يديم المعروف يارب ويكرمنا جميعاً

تعلوووووب .. احنا فعلاً خرجنا عن الموضوع بس معلش أعتقد إننا كان كل ما يهمّنا هو مصر

وبعدين يا عم سياسة إيه أنا مليش دعوة بالسياسة هههههههههه

ربنا يكرمنا ويحفظ مصر ويريح قلوووووب الأعضاء
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 1:55 pm

ahmed_abdoo كتب:
ياجماعة هو اللى حصل فى البلد دة ممكن يأثر على دفعتنا يعنى هل الاعداد اللى تم الاستقرار عليها وارد انة يقل او يتم اعادة النظر مرة اخرة فى امر المرشحين للطبى وشكراااااا

اكيد خصوصا بعد ان استدعى النائب ا لعام كل من احمد عز و وزير الداخلية السابق والاسكان والسياحة السابقين لاجراء تحقيق وكثير من رجال الاعمال . يعنى ممكن النائب العام يقعد يحقق واكيد هيكون مشغووووووووووووول جداااااااااااااااااا.
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 1:58 pm

yasserahlawy كتب:
ربنا يستر يا استاذ احمد بس انا سألت مستشار قالى كل الامور تم الاستقرار عليها قبل الاحدات دى وخلاص مش عارف ايه اللى ممكن يحصل هل ممكن تزيد الاعداد هل حد ممكن يخرج من الكشف ويحل محله حد تانى حد يجاوبنا يا رجاله فينك ياتعلب ويا منوفى ويا سباى فينكوا يا رجاله

فعلا الكشف منتهى تماما وكان قبل الاحداث الى فاتت واخد دورته الطبيعية فى اجراءاته و اتعرض على الوزارة واقرته بالدرجات المالية المتاحة و الحمد لله ان الوزير ممدوع مرعى لسة موجود ولم يتم اقصائة من الوزارة لان كان هيعطل الدنيا لو كان خرج.
لا زيادة فى الاعداد ولا حد هيخرج من الكشف ولكن ممكن حد يخرج لو كان اشترك فى المظاهرات الاخيرة وثبت انه يؤمن او مؤيد بقوة للجماعة المحظورة. وطبعا امن الدولة منتشر جداااااااااااااا ولو حد من الدفعة خرج فى مظاهرة و عمل اعمال شغب او انضم الى جماعة محظورة يبقى اكيد برا الطبى .ودا هيظهر فى التحرى السريع
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 2:02 pm

ابوسلامه كتب:
سؤال قانونى يارجاله لو الرئيس رحل زى مابيقولوا المعارضين يبقى كده رئيس مجلس الشعب يتولى القياده مدة 60 يوم حتى اجراء انتخابات جديده ايه هيكون وضع دفعة 2009

فى هذة الحالة يمكن جدا الاتصال بالطبى وتعيين الدفعة , ومعالى رئيس مجلس الشعب يقوم باعمال الرئاسة المصرية ويقوم بالامضاء على قرار تعيين الدفعة , وان كان مجلس الشعب فى حالة انحلال , يتعين على رئيس المحكمة الدستورية العليا القيام بهذة الاعمال .

ولكن صدقنى ان رحل الرئيس ستكون هناك مظاهرات اخرى لحل مجلس الشعب , وبذلك سيتم تعيين رئيس المحكمة الدستورية العليا لحين اجراء الانتخابات لمدة 60 يوم , وبذلك لا يتم تعديل المواد التى فى الدستور الخاصة بأختيار الرئيس وبذلك يأتى رئيس جديد ولا يرضى عنه الناس وتقوم مظاهرات اخرى واخرى ويحدث لمصر ما حدث لتونس و يبقى ضاعت مصر .
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 2:04 pm

basel_85 كتب:
عبد العزيز صباحك فل والله لسّه داخل دلوقتي

وطبعاً حميييييييع الأعضاء الكرااام

ربنا يديم المعروف يارب ويكرمنا جميعاً

تعلوووووب .. احنا فعلاً خرجنا عن الموضوع بس معلش أعتقد إننا كان كل ما يهمّنا هو مصر

وبعدين يا عم سياسة إيه أنا مليش دعوة بالسياسة هههههههههه

ربنا يكرمنا ويحفظ مصر ويريح قلوووووب الأعضاء

صباح العسل ربنا يستر النهاردة ويعدى على خير , فعلا كل ما يهمنا هو مصر وكان واضح جدا من بيان سيادة معالى نائب رئيس الجمهورية الباشا المحترم عمر سليمان وايضا من الفريق احمد شفيق , بجد ناس محترمة جداااااااااااا, ربنا يحفظهم لينا يارب , واضح انهم يريدون الاستقرار للوطن واتمنى من الله ان يعود سريعا وان تنفض هذة المظاهرات التى كانت جميلة فى البداية ولكن الان ارى انها اصبحت نقمة وليست نعمة نظرا للخسائر التى تكبدتها مصر بعد رفض المعتصمين اخلاء ميدان التحرير
ahmed_abdoo

راجع يشارك
راجع يشارك
ahmed_abdoo

الساغة الأن :
الاقامة : Bani Swef

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 5:07 pm

هو ياجماعة مش المفروض قانونا انة اذا تنحى الرئيس او عجز عن اداء عملة ان نائب الرئيس يصبح هو الرئيس ويمارس سلطاتة لحين اجراء انتخابات رئاسية وليس رئيس مجلس الشعب الذى يكون هو الرئيس لحين اجراء الانتخابات فى حالة عدم وجود منصب نائب رئيس اذا كنت خطا ارجو التصحيح وشكراااااااا-اللهم مااكرمنا جميعا بالتعيين
mo7amed™

أذكــــى عضــــو فى المنتدى
mo7amed™

الساغة الأن :
الاقامة : فوق القمر

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 5:43 pm

ahmed_abdoo كتب:
هو ياجماعة مش المفروض قانونا انة اذا تنحى الرئيس او عجز عن اداء عملة ان نائب الرئيس يصبح هو الرئيس ويمارس سلطاتة لحين اجراء انتخابات رئاسية وليس رئيس مجلس الشعب الذى يكون هو الرئيس لحين اجراء الانتخابات فى حالة عدم وجود منصب نائب رئيس اذا كنت خطا ارجو التصحيح وشكراااااااا-اللهم مااكرمنا جميعا بالتعيين

لأ يا أحمد باشا هناك فرق مابين حالة العجز المؤقت عن القيام بمهام العمل والعجز المؤقت عن القيام بمهام العمل

في حالة العجز المؤقت لرئيس الجمهورية عن القيام بمهام عمله ينيب عنه نائب رئيس الجمهورية
في حالة خلو المنصب أو العجز الدائم عن القيام بمهام عمله يتولى الرئاسة رئيس مجلس الشعب فان كان منحلا يتولى الرئاسة رئيس المحكمة الدستورية العليا
المدير العام

المدير العام

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 9:41 pm

يا جماعة انتم بتفكروا فى ايه دلوقتى
انسوا بقى
مش دلقوتى خالص
عبدالعزيز

راجع يشارك
راجع يشارك

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty4th فبراير 2011, 11:36 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا اسف يا ثعلب على المشاركة دى بس اوعدك هتكون اخر مشاركة خارج موضوع النيابة العامة منى انا
هيا مش مشاركة هيا طلب
وطلب مهم قوى فى الظروف اللى احنا فيها
استحلفكم بالله ... استحلفكم بالله
واطلب منكم ان تعدونى بان كل منا سيقوم بصلاة ركعتى قيام ليل والدعاء فيها لبلدنا الغالى على قلوبنا جميعا بدون استثناء
ان يزيح الله هذه الغمة و ان يفرج كربنا وان يأمن روعاتنا وان يكشف المؤامرات وان يضرب الظالمين بالظالمين ويخرجنا منها سالمين
كمان اطلب منكم ان تبلغو كل من تعرفونه طفل كان ام شاب او مسن
فهيا بلادنا جميعا
والله مصر غالية جدا علينا وبنحبها وتستاهل اننا نعمل كدا من اجلها
اتمنى دعاء على قلب رجل واحد
وان تتذكروها فى صلاتكم وتدعو لها
واعتذر مرة اخره عن المشاركة التى ليس لها صله بالموضوع الاصلى
لكن مصر اهم منه بكل التاكيد
الثعلب العربى
مشرف قسم
مشرف قسم

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty5th فبراير 2011, 12:30 am

تحية ليك يا عبدالعزيز و تحية لاخونا المدير العام وتحية لكل من هو مهتم ومتابع موضوع النيابة العامة لدفعة 2009.
تحية اخرى للاخونا عبدالعزيز على مبادرته الجميلة دى واتمنى من الجميع ان ينفذها

تحدثت منذ قليل مع صديق لاخى وهو موظف فى وزارة الخارجية وقالى ان الخارجية اتصلت بكل موظفيها ان العمل هيكون يوم الاحد القادم يوم عمل رسمى ويبدأ العمل يوم الاحد القادم الموافق يوم 6 فبراير ان شاء الله.

وقرأت فى الاخبار والفضائيات ان البنوك ستفتح وتعمل بأنتظام يوم الاحد ايضا , وان البورصة ستعمل على يوم الاثنين ايضا و سالت على صحة هذة المعلومات وكانت الاجابة هى نعم .

كما ايضا كان واضح من كلام سيادة معالى رئيس الوزراء بأن ممكن عمل كوردون على المتظاهرين وان تقوم البلد بالعمل ولا يكون هناك اى مشكلة للمتظاهرين او غيرهم من عامة الشعب.

وبذلك اعتقد ان الحياة ستعود كما كانت يوم الاحد القادم ان شاء الله .ومن الجائز جدااااااااا ان نسمع اخبار جيدة فى القريب العاجل بخصوص امر الطبى خصوصا ان بالاتصال بمرشحى الطبى يعتبر خطوة جيدة لتوفير وظائف عمل لحوالى 500 او اكثر من ابناء الشعب .((((((( يعنى يتماشى مع قياس ان المظاهرات كانت عايزة وظائف )))))).

فياريت كلنا ندعى ربنا فى صلاتنا و ربنا يوفق الجميع
$..عميد الخريجين..$

راجع يشارك
راجع يشارك
$..عميد الخريجين..$

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: النيابة العامة دفعة 2009   النيابة العامة دفعة 2009 - صفحة 39 Empty5th فبراير 2011, 1:35 am

(( عليه العوض ومنه العوض )) يا عم تعلب مبقتش تفرق سينا من سونيا

النيابة العامة دفعة 2009
صفحة 39 من اصل 40انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 21 ... 38, 39, 40  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
» النيابة العامة دفعة 2009
» النيابة الادارية دفعة 2010
» اسئلة النيابة العامة 2009
» النيابة الادارية دفعة 2009
» النيابة الادارية دفعة 2009