منتدى راجعون الى الله
استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 5e6e128532

انرت منتدانا زائرنا الغالى اذا اردت التسجيل فمرحبا بك
منتدى راجعون الى الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتدى راجعون الى الله

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخولالتسجيل
النيابة العامة والنيابة الادارية ومجلس الدولة وهيئة قضايا الدولة موضوعات متجددة تجدها بمصداقية فقط على منتدى راجعون الى الله ....
تابعوا معانا يوميات حنفى وحمديه والناس الموئعتيه فقط وحصريا بقسم القصص والمواعظ بمنتدانا منتدى راجعون الى الله
بمناسبة اقتراب شهر رمضان الكريم اعاده الله علينا وعليكم باليمن والخير والبركات ندعوكم لزيارة قسم (رياض الجنه الرمضانى )بمنتدانا لمتابعة كل ماهو مفيد وجديد فى الشهر الكريم
عايز تتابع وتعرف كل حاجه عن علماء بتحبهم ومفكرين وشيوخ اجلاء بتتمنى تكون زيهم تابع معانا فى منتدانا بقسم المفكرين والعلماء وسوف تجد كل ماتتمنى ان تعرفه عن مشايخنا وعلمائنا ومفكرينا
عندك موهبة الكتابه ؟؟؟عايز تقول رأيك ونفسك تبقا صحفى والكل يقرا مقالاتك ؟؟؟؟نورنا فى جريدة منتدانا منتدى راجعون الى الله (مقالات الاعضاء وبس)

استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً

yasserahlawy
أحمد المنوفى
mostafa_mostafa
memo dream
8 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
mostafa_mostafa

راجع متفوق
راجع متفوق
mostafa_mostafa

الساغة الأن :
الاقامة : mother of the world

استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty22nd يونيو 2011, 5:28 am

Very Happy Very Happy يا ميدو انت عملت بالظبط زى الصعيدى اللى سمع عن 10 ماتوا فى الحج .. فقال يارب ما يكون فيهم مسلميين .. ليه ماشى بمبدا خالف تعرف .. ردى يا كبيرة ورد يا خليفة ..
mostafa_mostafa

راجع متفوق
راجع متفوق
mostafa_mostafa

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty22nd يونيو 2011, 5:34 am

استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 S2201115111839

لليوم الثانى.. البرادعى يتصدر مرشحى الرئاسة فى استفتاء المجلس العسكرى

فى اليوم الثانى لاستفتاء المجلس العسكرى حول مرشحى الرئاسة على صفحته الخاصة بموقع الفيس بوك، يتصدر الدكتور محمد البرادعى المدير السابق للوكالة الدولية للطاقة الذرية المركز الأول، بواقع 35%، متغلباً على الدكتور محمد سليم العوا، والذى حصل على المرتبة الثانية بفارق 14%، من إجمالى 102877 صوتا.

وحصل على المرتبة الثالثة الفريق أحمد شفيق بواقع 12%، أما الرابعة فمن نصيب حازم صلاح أبو إسماعيل بواقع 9%، والخامس عمرو موسى الأمين العام السابق لجامعة الدول العربية بواقع 7 %، وحصل على المركز السادس اللواء عمر سليمان بـ 4 %.

والمركز السادس حصل علية عبد المنعم أبو الفتوح، بواقع 3%، ويتقاسم المركز السابع كل من هشام البسطويسى وكمال الجنزورى وحمدين صباحى بواقع 2% لكل منهم، فيما حصل كل من أيمن نور والفريق مجدى حتاتة وعبد الله الأشعل على 1%، وجاء كل من مجدى حسين وبثينه كامل ومحمد على بلال وتوفيق عكاشة ومرتضى منصور فى نهاية القائمة.

كتبابة : دندراوى الهوارى وإيناس البنا .
نقلا عن : اليـــــــوم السابع .
رابط الموضوع : http://www.youm7.com/News.asp?NewsID=439990
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty22nd يونيو 2011, 8:00 am

لاتعليـــــــــــــــــــــــــــــــــــق
mido aser4
وسام تكريم
وسام تكريم
mido aser4

الساغة الأن :
الاقامة : Minia

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty22nd يونيو 2011, 12:50 pm

mostafa_mostafa كتب:
Very Happy Very Happy يا ميدو انت عملت بالظبط زى الصعيدى اللى سمع عن 10 ماتوا فى الحج .. فقال يارب ما يكون فيهم مسلميين .. ليه ماشى بمبدا خالف تعرف .. ردى يا كبيرة ورد يا خليفة ..

ياباشا لغاية دلوقتى باين ان انتوا اللى مخالفين مش انا
انا كلامى كله متبنيه الاحزاب والحركات الليبرالية فى مصر وعايزك تشوف عددهم
وتشوف الناس اللى بتايدهم وساعتها هتعرف ان انتوا اللى مخالفين
نفسى اعرف بقى انتوا بتايدوا مين

اما لو تقصد توفيق عكاشة فعايزنى أيد واحد منافق بتاع حزب وطنى
واهبل وبيشتم الناس عالفاضى فى التلفزيون ياراجل اقسم بالله
ده مكانه مستشفى المجانين من غير هزار بتكلم جد
mostafa_mostafa

راجع متفوق
راجع متفوق
mostafa_mostafa

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty22nd يونيو 2011, 4:36 pm

Very Happy Very Happy توفيق عكاشة مين .. انت صدقت ولا ايه ؟
mido aser4
وسام تكريم
وسام تكريم
mido aser4

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty22nd يونيو 2011, 4:58 pm

mostafa_mostafa كتب:
Very Happy Very Happy توفيق عكاشة مين .. انت صدقت ولا ايه ؟

انا احسبك ليه فيه
كدة اشطات Very Happy
hitmanamr
وسام تكريم
وسام تكريم
hitmanamr

الساغة الأن :
الاقامة : egypt

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty23rd يونيو 2011, 3:41 am

السلام عليكم
يا ميوا أدنت بتتعامل مع عقول غير مثقفه (بتوع أيام الثوره أنتوا هتخربوا البلد طبعا هما عرفين نفسيهم وموضيعى أيام الثوره تشهد ب>لك )
ولكن
أختلف معك أن البرادعى هيكسب خليك واقعى
أسثلنى ليه
هقولك
أولا كل الى صوتوا فى الاستفتاء لا يتجاوز 50 الف يعنى رقم ضيف جدات بالنسبه ل 85 مليون شخص وطبعا سبب ده عدم وجود ثقافه للتصويت فى النت

ثانيا لو أنت فاكر أيام الاستفتاء على الدستور أتعمل أستفتاء على النت جروب كلنا خالد وكان نسبه الى بيقولوا لا أكبر بكتير من الى بيقولوا نعم ومع دلك شوفت مين الى كسب

ثالثا أيام الثوره لما كان بيجى الميدان فى الميدان مكنش ليه شعبيه كبيره فيه

وأخيرا الى هيكسب هيكون شخص له توجهات ومرجعيه أسلاميه

يعنى التنافس هيكون بين الاسلامين وهتشوفوا والايان بيننا
وأنا شاركت علشان بس يا ميدوا
mido aser4
وسام تكريم
وسام تكريم
mido aser4

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty23rd يونيو 2011, 3:29 pm

وعليكم السلام
ياباشا اهلا بيك ومنورنا بمشاركتك
وانا معاك تقريبا فى كل اللى قولته ان النت ممكن مايكونش معيار وكدة بس انا باصصلها من ناحية الحركات والاحزاب اليبرالية واللى البرادعى وايمن نور ابناء اصليين ليهم وكل الحركات والاحزاب دى تقريبا بيدعموهم واحب اكدتلك ان الليبراليين هما الاكتر فى مصر
احنا فى مصر عندنا تيار عسكرى ودوول الناس اللى عايزين اللى يمسكنا يبقى عسكرى
وتيار دينى وده معروف طبعا
وتيار ليبرالى واللى هو الاغلبية فى مصر واللى هما متبنيين موضوع الدستور اولا
الخوف بقى من كلامك لما قولت الاسلاميين فعلا هما ممكن يزعجوا شوية بس ماعتقدتش انهم هياخدوها وتعالى نحسبها
المسيحيين كلهم مش معاهم ونص المسلمين على الاقل مش معاهم(لانهم فاهمين انهم بتوع مصالح وبس) والنص التانى هينقسم مابين مرشحيهم المختلفين اللى زى العوا وحازم ابو اسماعيل وعبد المنعم ابو الفتوح ولسة مش عارفين مين تانى

عارف المشكلة فى ايه فى الجهل لانه عامل بالظبط زى التزوير لما واحد يروح ومايعرفش ايه الدنيا ومين تبع مين وكام كام هههههه ويروح يدى علشان خطبة سمعها فى الجمعة مش ده برضو يبوظ اى نتيجة زى التزوير بالظبط
احد جيرانا ناس بسيطة ومش متعلمة سالناهم اتديتوا ليه نعم فى الاستفتاء قالوا الشيخ قالنا كدة وعلشان الدين وكدة ليه مافهمتوناش ان نعم دى غلط
ادى ارادة الناااااااااااااااااااااااااااخبين ياخوان يابطييييييييييييييخ

عموما الموضوع بنسبة اكيدة مش ثابت ولا حد يقدر ياكد مين اللى هيفوز ادينا بنتوقع من التقسيمة اللى قدامنا ولو انى التوقع بيغلب عليه الهوا ساعات

وانا مش مستبعد خالص توقعك بالاسلاميين بس اتمنى ان ده مايحصلش
ربنا يستر
memo dream
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
memo dream

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty23rd يونيو 2011, 3:49 pm

ياميدو بلاش تتكلم كده عن الاسلام والمسلمين والدين كله كده كتله واحده اعتقد ان انت مسلم مش ضح بردو فأكيد مش هتردد كلام حد عايز يوقع قيمة الاسلام فى الارض احنا لازم نعلى بعض ببعض الاسلام بيهاجم بطريقه بشعه واحنا بنساعد على دا دلوقتى انا واحده من الناس الى قالوا نعم لاسمعت خطبه ولاشيخ جه قلى لو مقولتيش نعم هينزل عليكى غضب ربنا بلاش الكلام دا لانه بجد مستفز وبلاش تعيد فى كلام ناس ضد ان البلد دى تمشى صح وعايزينها تمشى على مزاجهم لان الكلام دا مينفعش يطلع مننا احنا الله يكرمك عايززى مافى الكنايس قالوا للمسيحين قولوا لا والى كان عايز يقول لا كان بيوحى الناس يقولوا لا ومع ذلك محدش زكر الكلام دا ومحدش قال انه كان بيحصل تقول لا انت حر عايز الدستور اولا انت حر عايز البرادعى وايمن نور دا رائيك وانت حر فيه لكن متدخلش الدين والاسلام فى كلامك ولا تدخل المشايخ فى كلامك وان كان فى شويه بيطلقوا على نفسهم مشايخ وهما ملهمش علاقه بالدين ولا يعرفوا عنه حاجه وكذلك زى مابردو ظاهر قساوسه كل هدفهم يشوهوا الدين ويشوهوا الصوره الاسلاميه وانه دين رعب وان المشايخ كانوا بيوحوا الناس ويقولوهم هتخشوا النار والهبل الى كان بتقال دا عايزين نتكلم فى السياسه اه لكن الدين ياريت نبعد عنه خالص ومنتكلمش بطريقه تشوهوه على لسان ناس متعرفش عنه حاجه ولا ليهم اى علاقه بالمشايخ ولاالدين الهبل الى بحصل دلوقتى قدر يشككنا احنا فى دينا للاسف وخلانا احنا الى نتكلم عنه بطريقه مينفعش نتكلم بيها عنه البلد دى لو حكمها الدين بجد تأكد انك هتبقا مرتاح جدا وعايش حياه كريمه جدا وانا واحده من الناس لو خيرونى بين البرادعى والاخوان لا هنرجح الاخوان على العلم انى لااخوانجيه ولاغيره وبختلف معاهم فى بعض الاراء لكن يجى بقا الايام المنيله الى احنا فيها دى تخلينا احنا ناكل فى بعض ونعتبر الاسلام والاسلاميين كخه ونردد كلام عالم مبتفهمش مع احترامى لرأيك ان كان البرادعى ولا ايمن نور ولا غيره ولاغيره يبقا ربنا يستر علينا بجد وعلى البلد معلش ياميدو ارجو انك متديقش من ردى بس انا بجد شايفه انك بتتكلم بطريقة الاعلام الى بتكلموا بيها دلوقتى ودى حاجه مش مبشره باى خير
mido aser4
وسام تكريم
وسام تكريم
mido aser4

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty23rd يونيو 2011, 4:03 pm

مش مضايق طبعا بالعكس حقك انك تقولى اللى شايفاه
بس انا مابرددش كلام انا الخطبة اللى قبل الاستفتاء سامعها بودنى الامام الله يسامحه فى جهله قال للناس كدة نعم للدين والمسيحين عايزين لا وغيره وغيره وخلى اغلبية المنطقة تدى نعم للاسف بكلامه ده
انا مش بقول كلوا قال كدة علشان الشيوخ قليل اللى قالها من نفسه وممكن تكونى انتى منهم بس 90 فى المية من اللى قالوا نعم قالوها علشان الدين

والاسلام ايه اللى دخله دلوقتى هما الاخوان هما الاسلاااااام هههههههههههههههههههههههههههه اللى بيتاجر بالدين هما الاسلام دوول ابعد ناس عنه الاسلام مش صلاه وعبادات وبس الاسلام معاملة وعدم تفضيل المصلحة الشخصية على العامة زيهم
لو الاسلام الاخوان مكنتيش تلاقي الناس مسلمة ولا الاسلام بيزيد لان الاسلام نضييييييييييف اوووووى مش اخوانجى

وانا عارف ان الدين لو حكم البلد هنبقى مرتاحين وانا اساسا بفضل ان القران يبقى الدستور بس ميفش حد من الموجود هيعمل ده الاخوان ............ والسلفيين العن منهم
مصر مافيهاش اسلاميين يمثلوا الاسلام فى الانتخابات احنا بس بنقول عليهم كدة علشان اتعرفوا بانهم تيار اسلامى وهما الابعد عن هذا التيار النضيف
أحمد المنوفى
النائب التنفيذي للمدير
النائب التنفيذي للمدير
أحمد المنوفى

الساغة الأن :
الاقامة : المنوفية

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty24th يونيو 2011, 7:27 pm

اهلا يا hitmanamr
منورنا بعد طول غياب بجد
يا عمنا ايا ما كان مش هختلف معاك علي موضوع ناس جاهلة بس بجد لو انت شايف اننا جهلة علي شان بنقول البرادعي و ايمن نور لأ يبقي ياريت الشعب كله يبقي جاهل
بس بالرغم من اختلاف الاراء بس بجد انا فرحان لانك بخير و موجود حتي لو مبطمناش عليك
hitmanamr
وسام تكريم
وسام تكريم
hitmanamr

الساغة الأن :
الاقامة : egypt

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty25th يونيو 2011, 1:37 am

أولا أحب ان أوضح حقيقه لابد من معرفتها
فى الشعوب الغير مثقفه ديمقراطيا مثل الشعوب يكون الخطاب الدينى أو القبلى أو العرقى أو القومى هو الدى يحدد أتجاه الشعوب فى حاله حدوث أنتخابات
أما التيار اللبرالى محدش أصلا يعرف يعنى أيه ليبرايه غير المثقفين
ودليل تانى أن الاحزاب الليبرايه والعلمنيه والشيوعيه وكل من على شاكلتهم ضعاف وليس لهم تواجد خقيقى بين الشعب
هو جمعه الغضب الثانيه هما فقط من أعلنوا نزولها وعدد كان لا يتعدى 30 الف وطبعا نتيجه الاستفتاء الساحقه
واحب أن أقولك أن هيكون فى تحالفات بين بعض المرشحين والاحزاب وهيتم توخيد الصفوف بس ده فى مرحله لاحقه بعد أنتخابات مجلس الشعب
لسه النضوج السياسى فى أوله
وعلى فكره انا قولت قبل الاستفتاء على الدستور أن نعم ولا كلهما خير وكل طرف ليه وجهه نظر قويه ولكن النتيجه هى الى هتجدد قويه التيار الاسلامى وتاثيره فى الناس وانت شوفت تاثيره أدى بغض النظر عن الوسيله المهم النتيجه وهو ده الى هيحصل فى مجلس الشعب وأنتخابات الراسه
mido aser4
وسام تكريم
وسام تكريم
mido aser4

الساغة الأن :

مُساهمةموضوع: رد: استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً   استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً - صفحة 2 Empty25th يونيو 2011, 1:54 am

اكيد هيبقى فى تحالفات بس مش فى التيارات الاسلامية
وحتى لو حصل الاستفتاء جابوها للناس بطريق عقيدة وكفر ومادة تانية وغيره
لكن فى الانتخابات لو حصل ده والناس اتاثرت يبقى يستاهلوا ويكش تدعك مصر ساعتها مادام هى (شعبها) هو اللى اختار نهايته بايده

استطلاع المجلس العسكرى: البرادعى الأول والعوا ثانياً
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
 مواضيع مماثلة
-
» المجلس العسكرى يطرح استطلاع رأى حول المرشحين لانتخابات الرئاسة
» "يديعوت": استفتاء المجلس العسكرى لم يسبق له مثيل
» مفتى الجمهورية يستنكر أحداث إمبابة ويطالب بتدخل المجلس العسكرى
» ثانياً : صناعة تجميد الخضر والفاكهة
» قانون القضاء العسكرى رقم 25 لسنة 1966